We want your diesel

Geef je diesel op en maak kans op een nieuwe Corolla Hybrid Electric

We willen allemaal schonere lucht, voor onszelf en onze kinderen. Maar onbedoeld stoten veel dieselauto’s nog meer roet uit dan je denkt. Dus kom maar op met al die diesels! We trekken er 10 uit. De meest smerige daarvan rijdt op 18 mei gratis weg in een compleet nieuwe Toyota Corolla Hybrid Electric.

Hoe werkt het?
Via het online formulier kun jij je aanmelden voor de actie aan de hand van je kenteken en de huidige kilometerstand. De actieperiode duurt van 7 mei tot en met 13 mei. Een onafhankelijke partij zal op basis van deze informatie een selectie opmaken van 10 auto’s. Op zaterdag 18 mei vindt het event plaats in Joure. Deze auto’s zullen uitvoerig worden getest door een onafhankelijke partij op NOx en roet. Is jouw auto het meest vies? Dan wordt jouw auto gesloopt.
Actieperiode loopt van 7 mei tot en met 13 mei 2019. Wijzigingen en typefouten voorbehouden. Bekijk de actievoorwaarden online.

Veelgestelde vragen

NOx (stikstofoxide) is de verzamelnaam voor stikstofmonoxide (NO) en stikstofdioxide (NO2). Het is schadelijk voor de gezondheid, veroorzaakt verzuring van regenwater en draagt bij aan de afbraak van de ozonlaag. Deze stof wordt voornamelijk door dieselauto’s uitgestoten. Doordat de temperatuur van een dieselmotor bij verbranding vele malen hoger is dan die van een gewone benzinemotor kan stikstof zich binden aan zuurstof en ontstaat NOx.
NOx is schadelijk voor de gezondheid, veroorzaakt verzuring van regenwater en draagt bij aan de afbraak van de ozonlaag. Ook wordt NOx gelinkt aan longschade, hart- en vaatziekten en vroegtijdige sterfte, zowel bij langdurige als kortstondige blootstelling. CO₂ is niet direct schadelijk voor de mens, maar in hoge concentratie kan het zuurstof verdringen waardoor het wel gevaarlijk wordt. NOx is dus slechter voor de mens en vormt een directe dreiging voor onze gezondheid.
De CO₂ uitstoot van een Toyota Hybrid varieert per model en zijn verkrijgbaar vanaf 77 gram/km. Een RAV4 2.5 Hybrid heeft een CO₂ uitstoot van 100 gram en een NOx uitstoot van 2,8 gram/km. De hier getoonde CO₂- en brandstofverbruikscijfers zijn op basis van de nieuwe WLTP test methodiek teruggerekend naar NEDC test methodiek (Correlated NEDC). Voor meer informatie: www.wltp-info.nl
Toyota is van mening dat geëlektrificeerde voertuigen nodig zijn om de huidige milieuproblematiek het hoofd te kunnen bieden. In oktober 2015 lanceerde Toyota zijn Toyota Environmental Challenge 2050. Deze visie is erop gericht de uitstoot van auto’s op de weg en de productie hiervan zoveel mogelijk te beperken. Het doel van Toyota is om in 2050 CO₂-emissies met 90 procent terug te dringen in vergelijking met 2010.

Toyota zet in op alle aandrijflijnen op dit doel te realiseren: hybride elektrisch (HEV), volledig elektrisch (BEV), waterstof (FCEV), benzine en diesel. In Nederland worden dieselmotoren enkel geleverd in bedrijfsvoertuigen (Land Cruiser, Hilux en PROACE). Deze voertuigen staan bekend om hun doelgerichte kracht om hard werk te leveren. In de toekomst verwacht Toyota dat waterstof een perfect alternatief zal zijn om heavy-duty werk te verrichten. Voor nu is diesel hiervoor de meest praktische oplossing.
Om zwaar werk te verzetten, zijn sterke auto’s nodig die 2.000 tot 3.500kg moeten kunnen trekken, tot 1.500kg moeten kunnen laden en vaak in slecht terrein moeten kunnen rijden. Op dit moment zijn er nog geen alternatieven voor diesels in dit soort auto’s. Toyota levert in haar bedrijfswagens daarom ook dieselmotoren zolang deze oplossingen en infrastructuur er nog niet zijn. Maar alle Toyota dieselmotoren voldoen uiteraard aan de Euro 6.2 emissienorm. Daarnaast heeft Toyota veel geïnvesteerd om de meest zuinige en minst vervuilende dieselmotoren te leveren binnen zijn segmenten. Zo heeft de PROACE de allerlaagste CO₂ uitstoot in zijn klasse.

Deze zomer introduceert Toyota de RAV4 Van. Een bedrijfswagen met hybride aandrijving en 4 wielaandrijving. Deze kan 1.650kg trekken. Begin 2020 komt de PROACE CITY naar Nederland die we ook met benzinemotoren leveren. Medio juli worden alternatieven voor diesel bekend.
Euro 6 is de emissienorm voor voortuigen die in de Europese Unie op 31 december 2013 van kracht werd voor nieuwe personenwagens. De normen geven de emissieklasse aan van een auto en worden telkens strenger. Volgens de huidige norm mag een dieselauto in Nederland maar 80 milligram NOx per kilometer uitstoten. Valt een auto onder de Euro 1 t/m 3 norm, dan is een van de gevolgen dat deze bepaalde steden niet meer in mag om ernstige luchtvervuiling in een dichtbevolkt gebied zoveel mogelijk tegen te gaan.
Wij zijn op zoek naar de vieste auto. Als dat een auto van Toyota blijkt te zijn, dan moet deze ook gesloopt worden. Maar, daar zijn wij niet bang voor. Toyota levert al 20 jaar hybride auto’s, waarmee wij de meeste emissievrije kilometers hebben gereden. Wij zijn altijd bezig met het ontwikkelen van schonere auto’s. Niet omdat het nu moet (vanwege de wetgeving), maar omdat wij het altijd al belangrijk en nodig hebben gevonden.
Als we sec naar emissie uitstoot kijken dan is elektrisch rijden het schoonst, maar er zijn meer aspecten die meetellen. Denk aan het stroomverbruik om de auto op te laden en aan de impact op het milieu van de batterijen (maken en verwerken). Daarnaast is de infrastructuur nog helemaal niet klaar voor uitsluitend volledig elektrische auto’s en zijn deze auto’s vaak erg duur, waardoor ze niet voor iedereen bereikbaar zijn.

Toyota gelooft erin dat alle vormen van schone aandrijving nodig is om de klimaatdoelstellingen te halen. Dan hebben we het over volledig elektrisch, hybride, plug-in hybride en waterstof.
De voordelen van een hybride auto zijn:
  1. Dat je ze niet hoeft op te laden met een stekker: de batterij regenereert zijn energie terwijl u rijdt. Hierdoor rijd je tot 50% elektrisch, wat ook zorgt voor een lagere CO₂-uitstoot
  2. De zeer aantrekkelijke inruilpremie
  3. Lage kosten in aanschaf, onderhoud en verbruik
Die selecteren wij in samenwerking met TNO. Zij maken een shortlist van 15 auto’s op basis van alle kentekenregistraties + km stand. Selectiecriteria op basis van reeds ontwikkelde onderzoeksalgoritme o.b.v. vele tests die zij tot nu toe al hebben gedaan. Er wordt gekeken naar gemiddelde uitstoot rijdend wagenpark van Nederland. Tijdens het event op 18 mei zullen wij ter plekke de 15 geselecteerde auto’s doormeten op basis van NOx meeting en een fijnstof meeting.
Met deze campagne hopen wij mensen bewust te maken van wat hun auto uitstoot. Om een verschil te maken moeten er iets veranderen. Als we alle vieze diesels zouden kunnen inruilen voor een schonere hybride, dan wordt de lucht die wij en onze kinderen inademen een heel stuk schoner. En om een begin te maken gaan wij op zoek naar de vieste diesel (die wij zullen slopen) en geven de eigenaar ervan een nieuwe, schonere Toyota hybride.
Tijdens het Toyota Clean My Ride – We Want Your Diesel Event zal TNO ter plaatse bij de aanwezige auto’s door middel van daarvoor geschikte apparatuur voor iedere auto doormeten wat de stikstofoxidewaarde (Nox), kooldioxidewaarde (Co2) en roetwaarde zijn van de aanwezige auto’s. De motoren zullen stationair worden warm worden warmgedraaid om de concentraties te stabiliseren.
De eventueel verschuldigde kansspelbelasting op deze hoofdprijs wordt door Louwman & Parqui betaald. Eventuele belastingbijtelling en benzine die voortvloeit uit de overdracht en het gebruik van de hoofdprijs komt voor rekening van de winnaar.

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie instellingen aanpassen.